- Органичният растеж достигна 7,2%, с ценообразуване от 7,5% и реален вътрешен ръст (RIG) от -0,3%. Ръстът е широкообхватен в различни географски области и категории.
- Общите отчетени продажби са 93,0 милиарда швейцарски франка, спад от 1,5% (финансова година 2022: 94,4 милиарда швейцарски франка). Международната търговия намалява продажбите със 7,8%. Нетните продажби имат отрицателно въздействие от 0,9%.
- Маржът на оперативна печалба от основната търговска дейност (UTOP) е 17,3%, нараствайки с 20 базисни пункта на отчетена база и с 40 базисни пункта в постоянна валута. Маржът на оперативна печалба от търговската дейност (TOP) е 15,6%, увеличавайки се със 160 базисни пункта.
- Основната печалба на акция се увеличи с 8,4% в постоянна валута и с 0,1% на отчетена база до 4,80 швейцарски франка. Печалбата на акция се е увеличила с 23,7% до 4,24 швейцарски франка на отчетена база, отразявайки главно еднократни позиции през предходната година.
- Свободният паричен поток е 10,4 милиарда швейцарски франка, увеличение от 3,8 милиарда швейцарски франка след значително намаляване на оборотния капитал.
- Бордът предлага дивидент от 3,00 швейцарски франка на акция, увеличение от 5 сантима, отбелязвайки 29 последователни години на растеж на дивидентите. През 2023 г. 12,8 милиарда швейцарски франка са върнати на акционерите чрез комбинация от дивиденти и обратно изкупуване на акции.
- Прогноза за 2024 г.: очакваме органичен ръст на продажбите около 4% и умерено увеличение на маржа на оперативната печалба от основна търговска дейност. Основната печалба на акция в постоянна валута се очаква да се увеличи между 6% и 10%.
- Средносрочните цели за 2025 г. са напълно потвърдени: среден едноцифрен органичен ръст на продажбите и марж на оперативната печалба от основна търговска дейност от 17,5% до 18,5% до 2025 г. Основната печалба на акция в постоянна валута ще се увеличи между 6% и 10%.
Нестле Групата отчита стабилен органичен ръст от 7,2% през 2023 г.
Резултати на групата
|
Общо за Групата |
Зона Северна Америка |
Зона Европа |
Зона Азия, Океания и Африка на юг от Сахара |
Зона Латинска Америка |
Зона Голям Китай |
Nestlé Health Science |
Nespresso |
Други дейности |
Продажби фин. 2023 г. (млн.шв.фр.) |
92 998 |
25 995 |
19 098 |
17 519 |
12 196 |
5 037 |
6 498 |
6 372 |
283 |
Продажби фин. 2022 г. (млн.шв.фр.) |
94 424 |
26 328 |
19 128 |
18 484 |
11 819 |
5 351 |
6 602 |
6 448 |
264 |
Реален вътрешен ръст (RIG) |
-0,3% |
-0,3% |
-2,4% |
0,3% |
0,3% |
2,5% |
-3,2% |
2,0% |
11,5% |
Ръст в цени |
7,5% |
7,6% |
10,6% |
8,0% |
8,9% |
1,7% |
4,8% |
3,3% |
1,7% |
Органичен ръст |
7,2% |
7,3% |
8,2% |
8,3% |
9,2% |
4,2% |
1,6% |
5,3% |
13,2% |
Нетни сливания и придобивания |
-0,9% |
- 1,7% |
-3,4% |
- 0,1% |
-0,2% |
0,1% |
3,1% |
-0,5% |
-0,0% |
Международна търговия |
-7,8% |
-6,8% |
- 4,9% |
- 13,5% |
- 5,8% |
- 10,2% |
- 6,2% |
- 6,0% |
-5,7% |
Отчетен ръст в продажбите |
- 1,5% |
-1,3% |
- 0,2% |
- 5,2% |
3,2% |
- 5,9% |
- 1,6% |
- 1,2% |
7,4% |
Фин. 2023 Марж на оперативна печалба от основна търговска дейност |
17,3% |
22,2% |
16,4% |
23,5% |
20,7% |
16,5% |
12,0% |
20,3% |
-4,3% |
Фин. 2022 Марж на оперативна печалба от основна търговска дейност |
17,1% |
21,0% |
16,4% |
22,9% |
21,2% |
16,1% |
13,6% |
21,5% |
-6,1% |
Продажби на групата
Органичният ръст е 7,2%. Ценообразуването е 7,5%, отразявайки инфлацията на разходите през последните две години. Реалният вътрешен ръст (RIG) е -0,3%, повлиян от слабото потребителско търсене, ограниченията на капацитета и временно прекъсване на доставките на витамини, минерали и добавки през втората половина. Както се очакваше, реалният вътрешен ръст (RIG) стана положителен както през четвъртото тримесечие, така и през втората половина, подкрепен от ползите от оптимизирането на портфолиото, подобряването на нивата на обслужване на клиентите и повишената поддръжка на марката.
Ръстът е широкообхватен в повечето географски области и категории. На развитите пазари органичният ръст е 6,4%, воден от ценообразуването с отрицателен реален вътрешен ръст (RIG). В нововъзникващите пазари органичният ръст е 8,4%, движен от цените и положителния реален вътрешен ръст (RIG).
По продуктова категория Purina PetCare има най-голям принос за органичния ръст, със силно представяне във всички канали. Purina ONE, Purina Pro Plan и Friskies записаха двуцифрен ръст. Продажбите на Purina Pro Plan достигат почти 3 милиарда швейцарски франка. Кафето отбелязва висок едноцифрен ръст, с положително развитие на продажбите в различните марки, подкрепено от силно търсене в канали извън дома. Детските храни (Infant Nutrition) отчитат висок едноцифрен ръст, базиран на продължаващо силно представяне на премиум формули за кърмачета, включително продукти от олигозахариди от човешко мляко (HMOs), както и специални формули.
Млечните продукти отчетоха среден едноцифрен ръст, воден от обогатените млека, сметаната за кафе и продуктите за домашно печене. Шоколадовите изделия отбелязват висок едноцифрен ръст, подхранван от продължаващия двуцифрен ръст за KitKat . Готовите ястия и готварски продукти отчитат среден едноцифрен ръст, със силно търсене на Maggi в различни географски области и сегменти. Водите отчитат среден едноцифрен ръст, воден от S.Pellegrino и Acqua Panna. Nestlé Health Science отбеляза нисък едноцифрен ръст, тъй като продължаващата инерция за Medical Nutrition беше частично изместена от временни ограничения на доставките в продажбите на витамини, минерали и добавки.
По канали органичният ръст на продажбите на дребно остава стабилен на 6,5%. Продажбите от електронната търговия са нараснали с 13,4%, достигайки 17,1% от общите продажби на Групата. Органичният ръст на каналите извън дома е 15,9%.
Нетните продажби намаляват продажбите с 0,9%, до голяма степен свързани с продажбата на мажоритарен дял във Freshly, както и продажбата на марката Gerber Good Start за кърмачета през 2022 г. Въздействието върху продажбите от международна търговия е отрицателно със 7,8%, след значително и широкообхватно поскъпване на швейцарския франк. Общите отчетени продажби са намалели с 1,5% до 93,0 милиарда швейцарски франка.
Прогноза за 2024 г.: очакваме органичен ръст на продажбите около 4% и умерено увеличение на маржа на оперативната печалба от основна търговска дейност. Основната печалба на акция в постоянна валута се очаква да се увеличи между 6% и 10%.
Средносрочните цели за 2025 г. са напълно потвърдени: среден едноцифрен органичен ръст на продажбите и марж на оперативната печалба от основна търговска дейност от 17,5% до 18,5% до 2025 г. Основната печалба на акция в постоянна валута ще се увеличи между 6% и 10%.
Управление на портфолио
На 1 септември 2023 г. Nestlé и частната инвестиционна компания PAI Partners завършиха сделката за създаване на съвместно предприятие за бизнеса със замразени пици на Nestlé в Европа. Nestlé запазва неконтролиращ дял с равни права на глас заедно с PAI Partners, като остава инвестиран в този бизнес и участва в бъдещия растеж и създаване на стойност в категорията.
На 4 септември 2023 г. Nestlé продаде Palforzia, своя бизнес за лечение на алергии към фъстъци, на Stallergenes Greer, биофармацевтична компания, която е специализирана в диагностиката и лечението на алергии. Сделката беше затворена при подписването.
На 7 септември 2023 г. Nestlé обяви споразумение с Advent International за придобиване на мажоритарен дял в Grupo CRM, играч на премиум шоколад в Бразилия. Очаква се транзакцията да приключи през 2024 г., в зависимост от необходимите регулаторни одобрения.
Операции на Nestlé Waters
Следвайки план за трансформация във Франция, Nestlé преразглежда оперативните практики в своите операции с натурална минерална вода в няколко страни. Тъй като безопасността на храните е основна цел, практиките в някои от производствените обекти може да не са в съответствие с приложимата регулаторна рамка. Nestlé е отговорна към за ситуацията и в момента се ангажира със съответните власти, за да гарантира, че нейните оперативни практики са напълно съвместими. Компанията подчертава, че нейните водни продукти винаги са били и остават безопасни за пиене. В допълнение, уникалният минерален състав на нейните марки натурална минерална вода винаги е бил в съответствие с етикета.
Зона Европа
- 8,2% органичен растеж: -2,4% реален вътрешен ръст (RIG); 10,6% ценообразуване.
- Маржът на оперативната печалба от основна търговска дейност (UTOP) на Зоната остана непроменен на 16,4%.
|
Продажби 2023г |
Продажби 2022г |
Реален вътрешен ръст |
Ценообразуване |
Органичен ръст |
UTOP2023 |
UTOP2022 |
Марж 2023 |
Марж 2022 |
Зона Европа |
19,1 млрд. шв. Фр. |
19,1 млрд. шв. фр. |
- 2,4% |
10,6% |
8,2% |
3,1 млрд. шв. фр. |
3,1 млрд. шв. фр. |
16,4% |
16,4% |
Органичният ръст е 8,2%, при ценообразуване от 10,6%. Реалният вътрешен ръст (RIG) е -2,4%, отразявайки еластичността на търсенето и ограниченията на капацитета. Международната търговия има негативно влияние върху продажбите с 4,9%. Нетните продажби намаляват продажбите с 3,4%. Отчетените продажби в Зона Европа намаляват с 0,2% до 19,1 милиарда швейцарски франка.
Растежът в Зона Европа е подкрепен от ценообразуването, силното развитие на продажбите за електронната търговия и продължаващата инерция за каналите извън дома. Зоната отбеляза печалби на пазарния дял в храните за домашни любимци и детските храни (Infant Nutrition).
По продуктова категория, ключовият фактор за растежа e Purina PetCare, движен от диференцирани предложения в първокласни марки Felix, Gourmet и Purina ONE. Кафето отбелязва среден едноцифрен ръст, воден от разтворимите и готовите за пиене продукти Nescafé. Шоколадовите изделия отчитат висок едноцифрен ръст, с продължаващо нарастване на пазарния дял за KitKat . Nestlé Professional отбелязва двуцифрен ръст, воден от напитките. Детските храни (Infant Nutrition) отбелязва висок едноцифрен ръст, базиран на продължаващата инерция за премиум формула за кърмачета, особено NAN . Готварските ястия и продукти отчитат среден едноцифрен ръст със стабилно развитие на продажбите за Maggi и Thomy . Водите отбелязват нисък едноцифрен ръст, тъй като силният импулс за S.Pellegrino и Acqua Panna е компенсиран от въздействието на временните ограничения на капацитета за Perrier.
Маржът на оперативна печалба от основна търговска дейност на Зоната е непроменен спрямо предходната година. Значителната инфлация на разходите и по-високите разходи за реклама и маркетинг компенсират действията за ценообразуване и оптимизиране на портфолиото.
Бизнесът като сила за добро: Планът Net Zero е в действие
Nestlé постигна нетно намаляване от 13,5% на своите емисии на парникови газове (GHG) в сравнение с изходното си ниво от 2018 г., като същевременно продължава пътя си на растеж през същия период. Напредвайки към Net Zero, компанията премина пика на въглерод през 2019 г. и успешно отдели растежа си от емисиите. Nestlé е на път да постигне 20% намаляване на емисиите на парникови газове до 2025 г.
Компанията вече предоставя и прозрачност за редуцирането на определени газове. Например, тя е постигнала намаляване от 15,3% на метана спрямо базовото ниво от 2018 г. Това значително намаляване беше възможно благодарение на фокуса на Nestlé върху млечните продукти, като най-големият източник на емисии на метан.
Nestlé прави собствените си операции по-енергийно ефективни и увеличава използването на възобновяема електроенергия. Към края на 2023 г. 91,9% от електроенергията в нейните глобални производствени обекти е от възобновяеми източници. Целта е да достигнем 100%.
Освен това компанията продължава да намалява емисиите по веригата на стойността (обхват 3). Тя работи със своите доставчици и фермерите, от които се снабдява, за да им помогне да се справят с емисиите си и да преминат към регенеративно земеделие. В края на миналата година 15,2% от суровините на Nestlé са доставени от фермери, възприели подобни практики. Амбицията на компанията е да достигне 20% до 2025 г. Освен това е намалила използването на изкопаеми горива в области като опаковане и дистрибуция на продукти.
Повече подробности можете да намерите в Доклада за създаване на споделена стойност и устойчивост на Nestlé (pdf, 20Mb) , който беше публикуван днес.
Прогноза за 2024 г.: очакваме органичен ръст на продажбите около 4% и умерено увеличение на базовия марж на оперативната печалба от търговия. Основната печалба на акция в постоянна валута се очаква да се увеличи между 6% и 10%.
Средносрочните цели за 2025 г. са напълно потвърдени: среден едноцифрен органичен ръст на продажбите и основен марж на оперативната печалба от търговия от 17,5% до 18,5% до 2025 г. Основната печалба на акция в постоянна валута ще се увеличи между 6% и 10%.
Нестле България
Този процент показва, че въпреки предизвикателната 2023 г. Нестле България продължава стабилния си ръст, благодарение на целеустремена стратегия, която комбинира устойчиви производствени практики, социална ангажираност и лоялен и отдаден екип.